Gr. IV – Pszczółki – październik 2024
W naszy przedszkolu jest Grupa Pszczółek
Te Pszczółki bawią sie i psocą
psikusy robią z wielką ochotą.
Z ciekawością świat nowy poznają,
chętnie też w kółeczku tańczą i śpiewają.
Uczą sie pilnie przez cały rok,
bo od pójścia do szkoły sa juz o krok.
pracowitość w sobie mają, bo sie PSZCZÓŁKI nazywają.
Godziny pracy:
7.30- 16.30
Nauczycielki:
Małgorzata Kuśmierz
Beata Ostrowska
Godziny dostępności nauczycieli :
I wtorek miesiąca w godz. 16.30 – 17.00
I środa miesiąca w godz. 16.30 – 17.00
Założenia programowe: Pażdziernik
TEMATYKA:
1. Co robią zwierzęta jesienią.
2. Jesień w sadzie
3. Jesień na działce.
4. Dbamy o zdrowie.
Zamierzenia wychowawczo – dydaktyczne:
Fizyczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
● spożywanie posiłków – korzystanie z serwetek;
● wykazywanie inicjatywy w dbałości o salę zajęć;
● wiązanie obuwia.
Językowa aktywność dziecka:
● nabywanie płynności ruchów rąk (np. w toku swobodnych ruchów tanecznych, gimnastycznych ćwiczeń ramion, zadań plastycznych
wymagających zamalowania dużych przestrzeni kartki);
• rozwijanie koordynacji ruchowej (głównie skoordynowanej współpracy ruchów ramienia, przedramienia, nadgarstka i palców);
• nabywanie precyzji wykonywania ruchów dłońmi (np. ubieranie lalek, zapinanie guzików, wiązanie sznurowadeł, dekorowanie kartki);
• rozwijanie koordynacji ruchowo-słuchowo-wzrokowej.
Artystyczna aktywność dziecka:
● improwizowanie ruchowe do dowolnej muzyki;
● samodzielne używanie wybranych narzędzi, przyborów, wybieranie materiałów, organizowanie sobie stanowiska pracy i porządkowanie go po zakończeniu pracy.
Ruchowa i zdrowotna aktywność dziecka:
● zacieśnianie kontaktów interpersonalnych z grupą poprzez wspólne organizowanie zabaw ruchowych;
● dbanie o narządy zmysłów poprzez: dobre oświetlenie miejsc zabaw, pracy, unikanie hałasu, tego, by samemu też nie być jego źródłem, wietrzenie pomieszczeń;
● rozumienie znaczenia higieny osobistej;
● odpowiednie dobieranie miejsc zabaw przy stoliku, biurku (miejsce dobrze oświetlone, krzesło dopasowane do wzrostu dziecka).
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
● szanowanie potrzeb innych, bycie empatycznym;
● czerpanie radości i satysfakcji z przebywania na łonie natury;
● szanowanie odmowy uczestnictwa w niechcianych sytuacjach.
Społeczny obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
● samodzielne wykonywanie różnych czynności rozwijających poczucie odpowiedzialności za powierzone zadanie;
● wykorzystanie codziennych sytuacji do nabywania umiejętności samooceny;
● szanowanie odmowy uczestnictwa w niechcianych sytuacjach;
● pomaganie młodszym, nieśmiałym, niepełnosprawnym, akceptowanie ich inności;
● pełnienie w każdej sytuacji roli słuchacza i mówiącego;
● unikanie wzajemnego wyszydzania i szykanowania;
● prowadzenie dialogów z zachowaniem przyjętych zasad.
Poznawczy obszar rozwoju dziecka
Społeczna aktywność dziecka:
● podejmowanie prób posługiwania się przyborami i narzędziami zgodnie z ich przeznaczeniem oraz w sposób twórczy i niekonwencjonalny;
● podejmowanie działań i opisywanie, co z nich wyniknęło dla niego i dla innych.
● nazywanie znanych chorób, określanie ich symptomów, podawanie sposobów leczenia;
● przejawianie aktywności w zakresie propagowania zdrowego stylu życia;
● wymienianie zdrowych produktów oraz produktów szkodzących zdrowiu;
● przewidywanie skutków wynikających z niebezpiecznych zabaw i zachowań;
Językowa aktywność dziecka:
● sprawne posługiwanie się mową w różnych sytuacjach;
● mówienie z właściwą dla sytuacji intonacją;
● posługiwanie się poprawną mową;
● formułowanie dłuższych wypowiedzi na ważne tematy, samodzielne werbalizowanie własnych potrzeb i decyzji;
● formułowanie dłuższych wypowiedzi na dowolny temat; układanie historyjek obrazkowych, opowiadanie ich, dopowiadanie ich zakończeń;
● posługiwanie się poprawną mową;
● wyodrębnianie zdań w wypowiedziach, liczenie ich, układanie wypowiedzi, np. na temat obrazka, składającej się z określonej liczby zdań;
● wyodrębnianie w słowach głosek: w wygłosie, nagłosie, śródgłosie;
● liczenie głosek w słowach; układanie słów rozpoczynających się, kończących się daną głoską.
● próby samodzielnego czytania;
● czytanie całościowe wyrazów, równoważników zdań;
● rozpoznawanie liter pisanych;
● liczenie głosek w słowach; układanie słów rozpoczynających się, kończących się daną głoską.
Artystyczna aktywność dziecka:
● samodzielne śpiewanie piosenek z akompaniamentem muzycznym;
● opracowywanie planu działania podczas wykonywania danej pracy plastycznej;
● improwizowanie ruchowe dowolnej muzyki;
● uczestniczenie w zabawach konstrukcyjno-technicznych, wykorzystujących doświadczenia zbierane podczas poznawania środowiska technicznego, np. składanie zabawek z oddzielonych części, budowanie różnych konstrukcji z klocków; przeżywanie radości z pozytywnych efektów swoich działań.
Aktywność poznawcza:
● inicjowanie różnego rodzaju zabaw z wykorzystaniem pomysłów dzieci, uświadamianie sobie podczas zabawy jej efektów końcowych;
● różnicowanie stron ciała – prawej i lewej;
● rozwijanie myślenia logicznego poprzez: analizowanie, syntezowanie, porównywanie, klasyfikowanie, rozwiązywanie zagadek logicznych
(sylogizmów), próby logicznego ujęcia motywów własnego działania, łączenie prostych czynności z ich skutkami, układanie historyjek obrazkowych, opowiadanie ich z podaniem przyczyny i skutku danych zdarzeń, słuchanie zdań – prawdziwych i fałszywych, ocenianie ich wartości logicznej (np. poprzez wykonywanie określonych ruchów);
● określanie położenia przedmiotów w przestrzeni;
● nabywanie umiejętności kreślenia w ograniczonej przestrzeni, w układzie szeregowym, linii będących elementami liter (linii prostych, pionowych, poziomych i ukośnych, falistych, zaokrąglonych, pętli, kół, owali);
● rysowanie literopodobnych szlaczków na dużych płaszczyznach i w liniaturze;
● rozwijanie zainteresowania podejmowaniem prób pisania;
● odtwarzanie rytmu w metrum: 2/4, 3/4, 4/4, wystukiwanego, wyklaskiwanego przez nauczyciela;
● rozpoznawanie cyfr i liczby 10;
● dodawanie i odejmowanie w zakresie 10 z wykorzystaniem palców lub innych zbiorów zastępczych;
PIOSENKA DO NAUKI:
,,Jesienią w sadzie”
1. Jesienią w sadzie wielkie zamieszanie,
bo owoce bawią się w zjeżdżanie i skakanie.
Zjeżdżają po gałęziach na wilgotną trawę,
a na trawie urządzają wesołą zabawę.
Ref.: Tańczą parami gruszki z jabłkami.
Śliwki wokół nich biegają, w tańcu pomagają.
Każdy owoc zręcznie w zabawie pomyka
i wskakuje na sam koniec prosto do koszyka.
2. Chichoczą jabłka, złote i rumiane.
Gruszki stroją śmieszne miny i ruszają w taniec.
A między nimi śliwki skaczą pośród trawy.
Takie to dziś w sadzie trwają figle i zabawy.
Ref.: Tańczą parami…